Az olvasási készség fejlesztése mozgással
Az alábbiakban arról írok, hogyan segítek
- azoknak az alsó tagozatos gyerekeknek, akik küzdenek az olvasástanulással (vagy: még könnyebben, még jobban szeretnének olvasni),
- illetve azoknak a nagycsoportos óvodásoknak, akik már készülnek az iskolára, és szeretnék, ha az írott nyelvvel való találkozás minél zökkenőmentesebb lenne számukra.
Miért pont a balett mozgásanyagából merítek az olvasási (és részben írás-) készséget fejlesztő foglalkozásaimon?
Mindenekelőtt tisztázni szeretném, hogy ezeken a foglalkozásokon nem balettoktatás zajlik, csupán felhasználjuk a klasszikus balett egyes elemeit a nyomtatott kisbetűk saját testünkön történő megformálásához. Ezzel együtt a balett iránt érdeklő kislányok és a balettől idegenkedő kisfiúk komfortérzetét egyaránt kielégítő a módszer.
Amiben az Integratív Diszlexia-terápia eltér a megszokott fejlesztésektől:
- hogy nem kell még az egésznapos iskolai erőlködés után is olvasni-olvasni...,
- nem kell a kicsiknek a fáradt csuklójukkal a betűk nehézkes formálgatásával még itt is bíbelődni,
- hanem: élvezni lehet a mesehallgatást, az egyhelybenülés helyett meg szabad mozdulni, fel lehet állni, lehet csapatmunkában kreatívan együttgondolkodni, olykor zenére táncolni.
Mire jó mindez?
A nyomtatott kisbetűk alakja, amelyekkel a leggyakrabban találkozunk a hagyományos papíralapú könyvek, újságok, vagy a digitális felületek lapjain, beépül a gyermekek testébe. A testtudat, a nagymozgások koordinációjának fejlesztéséből kiindulva segítem a téri tájékozódás, az egyensúly, a szem-kéz koordináció, a vizuális észlelés, a mozgásészlelés és a beszédészlelési részfolyamatok fejlődését.
Miért?
Mert a fentiek az alapjai az olvasás, írás zökkenőmentes elsajátításának és későbbi készségszintű használatának, és mert a diszlexiás gyerekeknél ezek az említett tényezők gyengébben vagy zavartan működnek.
A foglalkozásokat egy mesés kerettörténetbe ágyazzuk. Egy saját magam által írt mese egyes fejezeteit mesélem el hétről hétre a gyerekeknek, miközben felhasználom a meseterápiás képzettségemből fakadó ismereteimet is - úgyhogy a foglalkozások szociális és érzelmi többlettartalmuknál fogva túl is mutatnak a olvasási készségfejlesztésen, olyan lelki tartalmak irányába, amelyekre korunkban igazán nagy szükség mutatkozik. Szeretetteljes, barátságos, egymást tisztelő és elfogadó légkörben - és ennek átadásával.
A mesébe bepillantást nyerhetnek egy rövidített változaton keresztül, itt:
https://meskete.hu/mese/betubalett-nem-csak-diszlexiasoknak/1839