Az olvasási készség fejlesztése mozgással

2023.08.27

Az alábbiakban arról írok, hogyan segítek

- azoknak az alsó tagozatos gyerekeknek, akik küzdenek az olvasástanulással (vagy: még könnyebben, még jobban szeretnének olvasni),

- illetve azoknak a nagycsoportos óvodásoknak, akik már készülnek az iskolára, és szeretnék, ha az írott nyelvvel való találkozás minél zökkenőmentesebb lenne számukra.

Miért pont a balett mozgásanyagából merítek az olvasási (és részben írás-) készséget fejlesztő foglalkozásaimon? 

Mindenekelőtt tisztázni szeretném, hogy ezeken a foglalkozásokon nem balettoktatás zajlik, csupán felhasználjuk a klasszikus balett egyes elemeit a nyomtatott kisbetűk saját testünkön történő megformálásához. Ezzel együtt a balett iránt érdeklő kislányok és a balettől idegenkedő kisfiúk komfortérzetét egyaránt kielégítő a módszer.

Amiben az Integratív Diszlexia-terápia eltér a megszokott fejlesztésektől:

  • hogy nem kell még az egésznapos iskolai erőlködés után is olvasni-olvasni...,
  • nem kell a kicsiknek a fáradt csuklójukkal a betűk nehézkes formálgatásával még itt is bíbelődni,
  • hanem: élvezni lehet a mesehallgatást, az egyhelybenülés helyett meg szabad mozdulni, fel lehet állni, lehet csapatmunkában kreatívan együttgondolkodni, olykor zenére táncolni.

Mire jó mindez?

A nyomtatott kisbetűk alakja, amelyekkel a leggyakrabban találkozunk a hagyományos papíralapú könyvek, újságok, vagy a digitális felületek lapjain, beépül a gyermekek testébe. A testtudat, a nagymozgások koordinációjának fejlesztéséből kiindulva segítem a téri tájékozódás, az egyensúly, a szem-kéz koordináció, a vizuális észlelés, a mozgásészlelés és a beszédészlelési részfolyamatok fejlődését.

Miért?

Mert a fentiek az alapjai az olvasás, írás zökkenőmentes elsajátításának és későbbi készségszintű használatának, és mert a diszlexiás gyerekeknél ezek az említett tényezők gyengébben vagy zavartan működnek.

A foglalkozásokat egy mesés kerettörténetbe ágyazzuk. Egy saját magam által írt mese egyes fejezeteit mesélem el hétről hétre a gyerekeknek, miközben felhasználom a meseterápiás képzettségemből fakadó ismereteimet is - úgyhogy a foglalkozások szociális és érzelmi többlettartalmuknál fogva túl is mutatnak a olvasási készségfejlesztésen, olyan lelki tartalmak irányába, amelyekre korunkban igazán nagy szükség mutatkozik. Szeretetteljes, barátságos, egymást tisztelő és elfogadó légkörben - és ennek átadásával.

A mesébe bepillantást nyerhetnek egy rövidített változaton keresztül, itt: 

https://meskete.hu/mese/betubalett-nem-csak-diszlexiasoknak/1839